Verkiezingen

Snelle digitalisering: daadkrachtige plannen of mooie beloftes?

02/09/2021

Afgelopen zondag was het eerste verkiezingsdebat tussen de drie lijsttrekkers van CDU/CSU, de SPD en Die Grünen op televisie te zien. Tijdens het ‘triel’ werden verschillende onderwerpen besproken, maar het thema digitalisering kwam niet aan bod. En dat roept veel vraagtekens bij belangrijke spelers in het bedrijfsleven op.

“Waar het om gaat is dat we in Duitsland onze concurrentiekracht en onze welstand willen behouden”, zo Christian Miele, president van de brancheorganisatie voor Duitse start-ups. Volgens hem horen de thema’s digitalisering en start-ups boven aan de politieke agenda.

Alle grote politieke partijen beloven de kiezers een snelle digitalisering. En dat dit broodnodig is blijkt uit een op begin september uitgebrachte studie van het European Center for Digital Competitiveness in Berlijn: In een internationale vergelijking bungelt Duitsland op het gebied van digitalisatie onderaan en neemt van de G7-landen de één-na-laatste plaats in.

Verkiezingen zijn kans voor de digitale ambities van partijen

Daarbij zijn de Bondsdagverkiezingen een mooie kans voor partijen om hun digitale ambities voor Duitsland in hun verkiezingsprogramma’s te zetten. Maar de grote strategieën voor digitalisering zijn daar nauwelijks te vinden. Achim Berg, de president van de IT-brancheorganisatie, had graag meer subsidies van de overheid gezien. “Ondanks dat de uitbouw van een breedband netwerk met miljarden euro’s wordt gestimuleerd, kan dit geld niet efficiënt worden gebruikt aangezien er onvoldoende bouwcapaciteit voor is.”

Overheid als klant van digitale dienstverlening

Welke oplossingen werken dan wel? “Het is noodzakelijk om de deelname van medewerkers aan start-ups beter te regelen. Daarnaast moet de overheid sterker als klant van digitale dienstverlening en producten optreden en tenslotte moet Duitsland ook de bereidheid tonen van andere landen te leren”, legt Philip Meissner uit, hoofdauteur van bovengenoemde studie en professor aan de ESCP Business School in Berlijn.

Lees meer over de verkiezingen

Meer lezen over de Duitse verkiezingen? Op onze blog leest u meer over de partijen, lijstrekkers en hun plannen op het gebied van digitalisering, smart mobility, energie en de gezondheidszorg.

Bron: Handelsblatt