Branche: Health

Digitale oplossingen tegen eenzaamheid

26/02/2021

Om verspreiding van het coronavirus onder kwetsbare groepen tegen te gaan, hebben verpleeghuizen en zorginstellingen inmiddels de deuren gesloten voor bezoekers. Veel ouderen dreigen daardoor in een sociaal isolement te raken. Om dit te voorkomen bieden DNHK-leden Anne4Care en De BeleefTV praktische, digitale oplossingen.

Virtuele geheugensteun

Het coronavirus zorgt er voor dat we allemaal thuis moeten blijven. Even op bezoek bij opa of oma is niet mogelijk. Beeldbellen biedt uitkomst, maar ouderen die te maken hebben met dementie of Alzheimer weten vaak niet goed hoe dat werkt. “Anne4Care is speciaal voor deze doelgroep ontwikkeld”, vertelt Henk Steetsel, coördinator verkoop en innovatie Duitsland.

Anne4Care is een virtuele assistente die de gebruiker eraan herinnert wanneer het bijvoorbeeld tijd is om de medicatie in te nemen, welke dag het is, of wanneer de kleinkinderen jarig zijn. De door het Zutphense bedrijf Virtask ontwikkelde software draait op een robuuste tablet, die spraak gestuurd reageert op commando’s van de gebruiker. Hierdoor is het product ook geschikt voor mensen die moeite hebben met het bedienen van apparaten. “Voor de gebruikers betekent de virtuele assistente echter veel meer, ze is een hulp in het dagelijks leven die de agenda bijhoudt en de gebruiker eraan herinnert de medicatie in te nemen. Ze zorgt ervoor dat mensen minder afhankelijk zijn en geeft daarmee een gevoel van eigenwaarde terug.”

In deze tijd is er veel behoefte aan zorg op afstand. Steetsel ziet dan ook dat vraag naar Anne4Care de afgelopen weken in Nederland flink is toegenomen. Vanaf volgende week is er ook een Duitse Anne beschikbaar. Anne4Care heeft in Duitsland haar basis in het Fraunhofer-InHaus-Zentrum in Duisburg. Op deze creatieve broedplaats werken jonge bedrijven samen met verschillende Fraunhofer-instituten en talrijke economische partners aan de ontwikkeling van innovatieve producten en systemen. Een andere in het onderzoekscentrum gevestigde start-up is het Nederlandse bedrijf DeBeleefTV.

Mobiele activiteitentafel voor ouderen met dementie

Das Erlebnis-TV ist ein interaktiver, mobiler Spieltisch, der speziell für demenzkranke Senioren entwickelt wurde. Anregende Spiele spielen, Musik hören, und Erinnerungen austauschen, bringt die Bewohner der Pflegeheime näher zusammen und näher zu ihrer Umgebung. Gerade jetzt sei der Bedarf an Zusammenhalt gewachsen, laut Dennis de Wit, Inhaber von De BeleefTV. “Wir sehen einen stark gewachsenen Nachfrage: In den vergangenen Wochen haben wir in den Niederlanden Dutzende neue Erlebnis-TVs geliefert.” Gleichzeitig sei man auf der Suche nach einem neuen Businessmodell, denn normalerweise bietet De BeleefTV den Pflegeheimen eine kostenlose Probewoche an. Diese Probewochen können jetzt jedoch nicht stattfinden, daher hat das Unternehmen sich entschlossen die Erlebnis-TVs für drei Monate zu vermieten. “Op deze manier helpen we ouderen om contact te houden met elkaar en met familieleden.” Daarnaast ziet de Wit ook dat het product op andere manieren wordt ingezet. Voorheen werden er aan de activiteitentafel gezamenlijk spelletjes gespeeld. Op dit moment wordt het vooral gebruikt voor beeldbellen of om de natuurlijk naar binnen te halen met spellen en films. Het afspelen van gepersonaliseerde content is ook mogelijk. De familie kan bijvoorbeeld een USB-stick met ingesproken videoboodschappen of foto’s opsturen voor opa of oma.

De start-up timmert inmiddels ook internationaal flink aan de weg. De activiteitentafel is ondertussen verkrijgbaar in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.