München als stad van de toekomst

20/02/2022

De stad van de toekomst moet welvarend, gezond, duurzaam en schoon zijn. Daar zetten de Landeshauptstad München en het innovatiecentrum UnternehmerTUM zich voor in, samen met 250 start-ups onder de naam Munich Urban Colab (MUC). Qua aantallen het grootste innovatie- en vestigingscentrum in Europa

Technisch en smart-city focus

De MUC-start-ups zijn allemaal technisch innovatief of hebben een smart city focus. “Verder stellen we geen strenge voorwaarden of selectieprocedures”, vertelt Bosch. Als mooi voorbeeld noemt hij de robots van Angsa Robotics. “Studenten hebben een robot ontwikkeld dat parken schoonmaakt van onder andere sigarettenpeuken. Dankzij MUC konden ze de robot testen in een van de vele Münchener parken”. Maar ook de door heel Europa rijdende groene bussen van FlixBus en unicorns zoals de vliegtaxi Lilium en het ultrasnelle transportsysteem Hyperloop zijn onderdeel van MUC.

Ondersteuningsprogramma

Om veelbelovende startups de mogelijkheid te geven zich door te ontwikkelen, biedt MUC diverse ondersteuningsprogramma’s aan. Een daarvan is het Unternehmertum Venture Capital. “Wanneer de startup rijp is voor vervolgstappen, kan het bij een van de partners financiële ondersteuning aanvragen”, aldus de communicatie manager. Een bekend voorbeeld is de raketbouwer Isar Aerospace. Deze startup is groot genoeg om volledig door dit programma te worden ondersteund. “MUC zelf is een non-profit organisatie, oftewel een GmbH”, voegt Bosch toe.

Inspiratiebron

Het idee voor Munich Urban Colab kwam van oprichter dr. Helmut Schönberger. Hij liet zich tijdens zijn promotieonderzoek inspireren om een centrum te creëren waar de wereldwijde uitdagingen van globalisering door diverse partijen gezamenlijk aangegaan konden worden. MUC werd in juni 2021 geopend door burgemeester Dieter Reicher en de voorzitter van de raad van commissarissen en BMW-grootaandeelhouder, Susanne Klatten. Zij is tevens medeoprichter en financierder.
Bosch vertelt dat ze met dit initiatief een inspiratiebron willen zijn voor anderen, maar dat ze zichzelf ook graag laten inspireren door andere steden. Dat doen ze door bijvoorbeeld delegatiereizen te organiseren naar de VS, Frankrijk en Scandinavië. “Maar ook zeker naar Nederland”, aldus Bosch. “De kerngedachte is dat we samen sterk staan. Met MUC hopen we een plek te hebben gecreëerd die leidt tot een gezonde, toekomstbestendige stad.”

Tekst: Hendrike Oosterhof
Foto: Adobe