Duitse economie doet het goed – tegen verwachtingen in

14/02/2023

In 2022 deden Duitse bedrijven het bijna net zo goed als in het recordjaar daarvoor – ondanks crises en oorlog. Met 120 miljard euro lagen de overschotten in 2022 volgens analisten slechts iets onder het record. En in plaats van een recessie liggen er voor 2023 winsten in het verschiet.

De grote winstdalingen die voor 2023 werden voorspeld, met als gevolg een zware recessie, kwamen niet uit. "De bedrijfsrapporten zijn beter dan gevreesd", vat Commerzbank-analist Andreas Hürkamp samen. Siemens-baas Roland Busch sprak zelfs van de "sterkste start van een nieuw boekjaar tot nu toe". Volgens Ulrich Stephan, chief investment strategist bij Deutsche Bank, worden de vooruitzichten steeds beter: "Lagere energieprijzen en de opheffing van de coronamaatregelen in China zijn waarschijnlijk mede verantwoordelijk voor de verbetering van de stemming."

De verbeterde vooruitzichten bij de Dax-bedrijven worden ook weerspiegeld in de bredere economie. In de onlangs gepubliceerde economische enquête van de Duitse Industrie und Handelskammer (DIHK) onder ongeveer 27.000 bedrijven is het aantal optimisten verdubbeld. Zestien procent van de bedrijven zei betere zaken te verwachten in 2023. Bij het vorige onderzoek in oktober was dat nog acht procent.

Drie factoren spelen een grote rol in de positieve cijfers:

Verbeterde economische activiteit

Nadat economische indicatoren in het najaar tot dieptepunten daalden en een recessie voor 2023 aankondigden, kwam de afgelopen maanden een sterke tegenbeweging op gang en herstelde de economie zich weer. Ongeveer 9.000 door het onderzoeksinstituut Ifo ondervraagde bedrijven beoordeelden hun vooruitzichten vier maanden op rij als beter dan in de respectieve voorgaande maand.

De belangrijkste positieve factor in de afgelopen weken was waarschijnlijk de scherpe daling van de gasprijzen en de goed gevulde opslagfaciliteiten. Gas en elektriciteit kosten momenteel ongeveer twintig procent minder dan een jaar geleden vlak voor het begin van de oorlog in Oekraïne en ongeveer 75 procent minder dan de recordprijzen van afgelopen zomer.

Hoge vraag

Of het nu gaat om Siemens, Infineon, Linde, Sartorius of Symrise: bijna alle Dax-bedrijven maakten melding van een hoge vraag in de afgelopen maanden, inclusief de mogelijkheid om stijgende prijzen door te berekenen aan klanten. Dit zorgt niet alleen voor een hogere omzet, maar ook voor stabiele winsten en marges. Voor het begin van de coronapandemie begin 2020 duurde de orderachterstand in de industrie gemiddeld 5,4 maanden; momenteel is dat 7,3 maanden.

Herstel in China

China is na de VS Duitslands belangrijkste exportmarkt. Nu China de coronamaatregelen heeft versoepeld, profiteren de vele exportbedrijven die vooral in China actief zijn van inhaaleffecten en het economisch herstel. Het belang voor Duitsland is groot: volgens berekeningen van de Duitse krant Handelsblatt behaalden de veertig Dax-bedrijven in het afgelopen boekjaar vijftien procent van hun omzet in China. Dat was ongeveer 230 miljard euro. De autofabrikanten BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen alsmede de halfgeleiderfabrikant Infineon en het chemieconcern Covestro zetten meer dan een op de vijf euro om in China. Voor hen is het de grootste afzetmarkt - zelfs vóór hun thuismarkt Duitsland.

Bron: Handelsblatt, DIHK