DeepL-CEO Jaroslaw Kutylowski over de toekomst van AI

12/10/2023

Hij is oprichter van Duitslands enige wereldwijd gerenommeerde AI-bedrijf: Jaroslaw Kutylowski. Met online
vertaler DeepL heeft hij de lat verhoogd op het gebied van AI-vertalingstechnologie en Google op z'n plaats
gezet.

DeepL is binnen zes jaar een onmisbaar hulpmiddel geworden voor internationaal actieve bedrijven – vooral voor exporterende landen als Duitsland en Nederland. We hebben met oprichter Jaroslaw Kutylowski over de toekomst van AI gesproken, over het succesverhaal van zijn start-up en hoe hij het vestigingsklimaat voor high-tech-bedrijven in Europa beoordeelt.

Meneer Kutylowski, wanneer heeft u voor het laatst zelf DeepL gebruikt en welke content heeft u in welke taal laten vertalen?

Jaroslaw Kutylowski: Ik kan eigenlijk op bijna elk moment zeggen: vijf minuten geleden. De DeepL Translator en DeepL Write zijn integrale onderdelen van mijn (werk)leven - ik communiceer immers elke dag in drie verschillende talen: Duits, Engels en Pools. Ik meen dat de laatste een zakelijke e-mail of een presentatie was, waarbij ik zowel DeepL Translate als DeepL Write om hulp heb gevraagd.

Hoe hoog is de foutmarge van DeepL in vergelijking met zijn concurrenten - en kan deze nog verbeteren?

De kwaliteit van de resultaten is al hoog. In de toekomst wordt het belangrijker om de output te individualiseren. Dit betekent bijvoorbeeld dat je kunt kiezen tussen verschillende stijlen of varianten, of uitleg krijgt over vertalingen. Op deze manier kunnen gebruikers er nog meer op vertrouwen dat het resultaat precies zal zijn wat ze in gedachten hadden, zonder dat ze zelf de doeltaal hoeven te beheersen.

In januari bereikte DeepL met zijn laatste financieringsronde een waardering van een miljard dollar en werd daarmee een van de dertig Duitse unicorns. Hoe zetten jullie dit geld in? Optimalisatie, verdere ontwikkeling of uitbreiding van het productassortiment?

Dit zijn allemaal knoppen waar we actief aan draaien. Ons bedrijfsdoel is om communicatiebarrières wereldwijd te overwinnen. Daarom zetten we onderzoek overal in waar we dichter bij deze visie kunnen komen. Dit omvat bijvoorbeeld onderzoek naar grote taalmodellen en de constante optimalisatie en verdere ontwikkeling van onze productsuite.

Google Translator vertaalt momenteel in 133 talen, Deepl in 31. Onlangs heeft DeepL Oekraïens, Koreaans en Noors toegevoegd. Naar hoeveel markten wil DeepL uitbreiden?

De uitbreiding van ons taalaanbod is slechts een deel van onze doorontwikkeling. Het onmiddellijke doel is niet om zoveel mogelijk talen aan te bieden, maar om de talen aan te bieden waarvoor we de beste kwaliteit kunnen garanderen. De keuze van een nieuwe taal hangt ook af van criteria zoals economische relevantie, aantal sprekers, et cetera. Omdat we ons eigen onderzoek doen en in nauw contact staan met onze internationale klanten, kunnen we heel gericht en goed geïnformeerd beslissen welke talen we als volgende aanpakken. Voor Koreaans was bijvoorbeeld de vraag van onze wereldwijd groeiende zakelijke klanten extreem hoog, dus hebben we die taal prioriteit gegeven. De volgende op de agenda is Arabisch, een van de meest wijdverspreide talen ter wereld.

DeepL is er inmiddels in geslaagd om Google Translator oud te laten lijken met een relatief bescheiden budget. Had je dat voor mogelijk gehouden toen je DeepL oprichtte?

Natuurlijk kon niemand in 2017 in de toekomst kijken, maar het was ons al snel duidelijk wat we in handen hadden met DeepL. We hebben er bewust ons doel van gemaakt om te concurreren met de grote spelers. Net als nu wilden we een revolutie ontketenen op het gebied van automatische vertaling en taalbarrières wegnemen. We wisten dat we alleen zouden slagen als we ons concentreerden op kwaliteit en gebruikerstevredenheid. Hoewel we de uitkomst niet hadden kunnen voorspellen, heeft ons streven naar innovatie ons gebracht naar waar we nu staan.

Hoe is het DeepL überhaupt gelukt om als underdog beter te presteren dan een wereldwijde speler als Google?

Over het geheel genomen is het succes van DeepL te danken aan een combinatie van factoren. We hebben ons gefocust op onze technologie om de beste kwaliteit en de meest nauwkeurige resultaten te leveren. Onze niet aflatende focus op het product en voortdurende ontwikkeling stelden ons in staat om een service te creëren die gebruikers wereldwijd als superieur ervaren. Daarnaast heeft onze toewijding aan een klantgerichte aanpak een cruciale rol gespeeld. We hebben geluisterd naar feedback van gebruikers en zakelijke klanten, ons gericht op hun behoeften en ervoor gezorgd dat DeepL gebruiksvriendelijk en betrouwbaar is.

Kunt u in lekentaal uitleggen hoe de algoritmen van DeepL werken? Hoe ziet neurale taaltraining eruit en wat is het verschil met Google Translate?

We kunnen natuurlijk niet te veel verklappen, omdat de structuur en de training van de neurale netwerken onze producten maken tot wat ze zijn. Je kunt DeepL zien als een taalexpert die leert door veel teksten te lezen. De AI is getraind om de specifieke kenmerken van taalpatronen te begrijpen, net zoals wij van boeken leren. Hiervoor gebruikt DeepL neurale netwerken, die functioneren als de hersencellen van een computer, om taal echt te begrijpen, inclusief context en nuances. De verschillen tussen individuele oplossingen van verschillende aanbieders zitten in hoe deze neurale netwerken zijn verbonden en hoe hun training is ontworpen. Dit bepaalt vervolgens ook de kwaliteit.

Zijn jullie bang dat jullie in de toekomst weggeconcurreerd kunnen worden door Google of andere generatieve AI-systemen?

We vechten al sinds dag één tegen de techgiganten, dat zit in ons DNA en is een reden voor onze grote motivatie. We hebben de afgelopen zes jaar een voorsprong opgebouwd die moeilijk is in te halen en we rusten niet op onze lauweren. We blijven sterk investeren in bedrijfsgedreven onderzoek en ontwikkeling. In juli hebben we een van de snelste supercomputers ter wereld geïnstalleerd om grote taalmodellen sneller te kunnen trainen en nieuwe AI-communicatietools te ontwikkelen. Onze klanten weten wat ze aan DeepL hebben en niemand zal dat snel betwisten.

Hoe positioneert u DeepL ten opzichte van concurrenten zoals Microsoft, die miljarden kunnen investeren in nieuwe technologieën alleen maar vanwege de gigantische investeringen van durfkapitalisten?

DeepL is een zogenaamd "AI Native" bedrijf. Dit betekent dat we onze producten baseren op technologie die specifiek voor dit doel is onderzocht. We ontwikkelen al meer dan zes jaar AI-technologie en hebben uitgebreide ervaring op dit gebied. Daarom kunnen we de eerste leerprocessen voor onszelf gebruiken en toepassen in verder onderzoek. Dat is heel waardevol en geeft ons een natuurlijke voorsprong. Er is zeker een bepaalde hoeveelheid geld nodig om ons in staat te stellen dit onderzoek te doen, maar tot nu toe hebben we in dat opzicht geen knelpunten gehad.

DeepL is het enige Duitse AI-bedrijf dat wereldwijd bekend is. We hebben nu misschien "Silicon Saxony", maar we hebben geen Silicon Valley. Hoe kunnen Duitsland en de EU aantrekkelijker worden voor AI-start-ups?

Het klopt dat Silicon Valley al vele jaren een wereldwijde tech-hub is, maar Duitsland en Europa hebben hun eigen sterke punten in het AI-landschap, bijvoorbeeld bij gegevensbescherming. Om aantrekkelijker te worden voor AI-bedrijven is het belangrijk om voort te bouwen op deze sterke punten en rekening te houden met bepaalde factoren. Om concurrerender te zijn, moet er concreter, gerichter en bedrijfsgerichter onderzoek worden gedaan. Het gaat er ook om een collaboratieve, innovatieve en ondersteunende omgeving te creëren die AI-bedrijven in staat stelt te groeien en tegelijkertijd een verantwoorde ontwikkeling van AI garandeert. We mogen innovatie en pioniersgeest niet uit de weg gaan en moeten meer risico’s nemen, vooral als het gaat om het creëren van technologische start-ups.

Wat houdt de opkomst van een innovatiecultuur tegen?

Soms zijn we te voorzichtig en dat kan de bereidheid om iets nieuws te beginnen beïnvloeden. De basisvoorwaarden voor het oprichten van AI start-ups zijn niet slecht in Duitsland. Maar grote concurrenten uit bijvoorbeeld de VS zijn ons voor in de bereidheid om risico's te nemen. Daarom geloof ik sterk in de private sector. We hebben mensen nodig die iets willen aanpakken, die gebruikmaken van de huidige hype en financieringsmogelijkheden en het lef hebben iets van de grond te krijgen. Andere factoren spelen hier natuurlijk ook een rol, zoals het trage tempo van digitalisering in vergelijking met sommige andere regio's, of het eerdergenoemde weinig gesubsidieerde bedrijfsgedreven onderzoek. Maar dit zijn punten die overkomelijk zijn.

Sinds dit jaar is AI eindelijk mainstream geworden. Naast het enthousiasme voor de technologie zijn er ook waarschuwingen: dat AI-generatoren voor bijvoorbeeld teksten en foto’s zouden kunnen leiden tot een "crisis van de werkelijkheid". Hoe ziet u dat?

AI heeft een enorm potentieel om verschillende aspecten van ons leven te verbeteren. Het kan de efficiëntie verhogen, complexe problemen oplossen en deuren voor innovatie openen. Toch moeten we bij zulke technologische vooruitgang ook rekening houden met legitieme zorgen. Het is belangrijk dat de AI-industrie, bedrijven en beleidsmakers samenwerken om regels en voorschriften op te stellen zodat AI-technologieën op verantwoorde wijze worden ontwikkeld en ingezet. Er moet een balans zijn tussen innovatie en regulering. Op die manier kunnen we de kansen benutten en de risico's minimaliseren.

Korte vooruitblik: Op veertigjarige leeftijd heeft u eigenlijk alles bereikt, maar bent u nog te jong voor uw pensioen. Welke dromen en doelen heeft u nog?

Onze bedrijfsmissie is om communicatiebarrières wereldwijd te slechten. Tot nu toe hebben we veel bereikt en zijn we goed op weg, maar de barrières bestaan nog steeds. Dat is het korte antwoord. Bovendien ben ik zelf een fervent onderzoeker en ontwikkelaar, en ik wil niets missen van deze spannende reis met AI. Met DeepL bevinden we ons op dit moment in een unieke positie als echte AI-inboorlingen, is er internationaal vraag naar onze expertise en kunnen we de toekomst van AI in realtime helpen vormgeven.

Interview: Janine Damm