Arbeidsrecht in D

Wijzigingen van de Duitse regelingen in het kader van de coronapandemie

19/04/2021

De coronapandemie noopt de Duitse wetgever tot een voortdurende wijziging van de regelgeving. Deze regelgeving is weer strenger geworden, aangezien het aantal infecties met het coronavirus in Duitsland in de afgelopen weken weer is toegenomen.

De regelgeving verschilt echter per deelstaat vanwege de federale structuur van Duitsland. Hierna volgt een kort overzicht van enkele relevante regelingen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat zowel aan de Nederlandse zijde alsook aan de Duitse zijde corona-regelingen op korte termijn en voor een veelvoud van gevallen worden gemaakt. Dat betekent helaas dat niet alle gevallen in detail zijn geregeld. Omdat de regelingen aan beide kanten aan voortdurende wijzigingen onderhevig zijn, dient daarnaast telkens te worden vastgesteld, hoe de actuele regelgeving luidt.

Gewijzigde Arbowetgeving

Op 20 april 2021 is de gewijzigde SARS-CoV-2-Arbeitsschutzverordnung in werking getreden. Deze verordening die in geheel Duitsland van toepassing is, legt bepaalde arboverplichtingen van werkgevers in het kader van de coronapandemie vast. De wijziging houdt in dat werkgevers verplicht zijn om hun werknemers minimaal eenmaal per kalenderweek een coronatest aan te bieden. Voor bepaalde werknemers, bijvoorbeeld werknemers die met veel personen in contact komen, geldt dat de test minimaal tweemaal per kalenderweek moet worden aangeboden.

Om te kunnen controleren of werkgevers aan hun verplichting hebben voldaan, moeten zij de bewijsstukken over de inkoop van de tests of over de afspraken met derden die de tests afnemen vier weken bewaren. De gewijzigde verordening geldt voorlopig tot en met 30 juni 2021.

Beperkingen voor het reizen naar Duitsland

Het reizen van en naar Duitsland is – ook vanuit het perspectief van de Nederlandse wetgever – momenteel niet gewenst. Voor bepaalde reizen zijn er uitzonderingen van toepassing, waarbij wel bijzondere voorwaarden moeten worden nageleefd.

De regelingen voor het inreizen naar Duitsland vallen gedeeltelijk onder de bevoegdheid van de Duitse deelstaten. Deze regelingen worden op de websites van de desbetreffende deelstaat gepubliceerd. De Duitse overheid heeft een overzicht van deze website gepubliceerd. De Duitse federale regering heeft daarnaast een overzicht met veel voorkomende vragen over het reizen naar Duitsland samengesteld.

Sommige deelstaten publiceren de actuele informatie ook in verschillende talen, zoals bijvoorbeeld de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Deze deelstaat stelt ook informatie in de Nederlandse taal ter beschikking.

Meldingsverlichting bij het reizen naar Duitsland

Voor personen die naar Duitsland reizen, geldt bovendien dat zij zich moeten aanmelden. Deze verplichting is overigens onafhankelijk van en bestaat naast een eventuele meldingsverplichting in het kader van detacheren van werknemers naar Duitsland.

Terugkeer naar Nederland vanuit Duitsland

Voor personen die vanuit Duitsland naar Nederland (terug-)reizen geldt dat zij de bepalingen van de Nederlandse overheid in acht moeten nemen. Deze worden door de Nederlandse overheid o.a. opbekendgemaakt.

Beweging bij het Kurzarbeitergeld

Werkgevers die werknemers, maar geen bedrijf in Duitsland hebben, konden tot nog toe geen gebruik maken van een uitkering vanwege werktijdverkorting (Kurzarbeitergeld) van het Duitse UWV. Volgens het Duitse UWV is het namelijk niet voldoende dat de werknemer in Duitsland sociaal verzekerd is. De werkgever zelf moet ook in Duitsland zijn gevestigd.

Er is nu een rechterlijke uitspraak die weliswaar niet direct afwijkt van het standpunt van het Duitse UWV, maar de definitie van ‘bedrijf’ bijstelt. In een kort-geding-procedure heeft de appelrechter Noordrijn-Westfalen namelijk bepaald dat het afdoende is, als er sprake is van een technisch-organisatorische eenheid in Duitsland (Landessozialgericht NRW, beschikking van 08 maart 2021, zaakkenmerk: L 9 AL 198/20 B ER). Eiser in deze procedure was de luchtvaartmaatschappij Malta Air Ltd. Deze luchtvaartmaatschappij heeft werknemers met een thuisbasis op verschillende Duitse luchthavens. De appelrechter stelde vast dat deze luchtvaartmaatschappij in Duitsland beschikt over de bedrijfsmiddelen die noodzakelijk zijn voor het bedrijf van een luchtvaartmaatschappij, namelijk: vliegtuigen en personeel. Meer bedrijfsmiddelen zouden niet noodzakelijk zijn, omdat eiseres voor het overige gebruik zou kunnen maken van de infrastructuur die door de luchthavens ter beschikking wordt gesteld. Meer in het bijzonder zou het ook niet vereist zijn dat er sprake is van een directie of een hoofd personeel in Duitsland. Omdat de uitspraak een kort-geding-procedure betreft, moet het resultaat van de bodemprocedure worden afgewacht. Voor Nederlandse bedrijven die menen dat zij zich in een vergelijkbare situatie bevinden, is het raadzaam om hierover zo snel mogelijk juridisch advies bij een Duitse advocaat of advocate in te winnen. Het aanvragen van de uitkering vanwege werktijdverkorting is namelijk aan bepaalde formaliteiten gebonden. Als deze formaliteiten worden verzuimd, is een herstel van het verzuim over het algemeen uitgesloten.

DNHK, Ulrike Tudyka

Bronnen:

Bundesministeruium für Arbeit und Soziales, Landessozialgericht Nordrhein-Westfalen

• Lees meer over de coronamaatregelen in Duitsland op onze coronapagina.