Aanpak van de Duitse infrastructuur

21/11/2019

Duitsland wil koploper worden op het gebied van snel internet en maakt de weg vrij voor een groot experiment: ondernemers kunnen zelf 5G-frequenties aankopen. De eerste 5G-netwerken zijn inmiddels in werking en dat moet worden uitgebreid. Maar ook de verkeersinfrastructuur heeft dringend een opknapbeurt nodig.

Het Duitse mobiele netwerk bevat nog veel gaten. De regering heeft hiervoor in november een nieuwe strategie gepresenteerd: vijfduizend 4G-gaten worden gedicht en 5G moet grootschalig worden ingezet. Duitsland is pionier met het beschikbaar stellen van 5G-frequenties voor bedrijven, andere landen geven de frequenties vrijwel uitsluitend aan netbeheerders.

Een belangrijke reden voor de nieuwe strategie is dat het kabinet de economie wil versterken. Vanuit het bedrijfsleven wordt al lange tijd gepleit voor sneller internet, betere dekking en daarmee een betere concurrentiepositie. De overheid wil nu ruim een miljard euro investeren om de witte vlekken van het 4G-netwerk te dichten en de landelijke dekkingsgraat naar 97,5 procent te brengen. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) is blij met de plannen voor 4- en 5G. “Economische hervormingen zijn dringend geboden en een goede digitale infrastructuur is onmisbaar”, aldus Günter Gülker, DNHK-directeur. “Het gebrek aan geld is echter niet het probleem van de slechte dekking. In de voorgaande jaren was al een groot bedrag beschikbaar, maar bureaucratische regels en procedures belemmerden de voortgang. Het beschikbare geld werd daardoor nauwelijks gebruikt.” De DNHK adviseert betreffend de planningsprocedures ook om over de grens te kijken.

Verkeersinfrastructuur

Niet alleen de digitale infrastructuur, maar ook de spoor- en snelwegen en het elektriciteitsnet hebben een flinke opknapbeurt nodig. Of het nu gaat om de spoorverbinding van Emmerich naar Bazel, de uitbreiding van het elektriciteitsnet zoals de SüdLink of de verdieping van de Elbe - de uitbreiding van de infrastructuur stagneert op vele fronten.

Ook hier is de bureaucratie een belangrijke veroorzaker van de lange looptijden. De projecten kunnen tientallen jaren duren, wat grote gevolgen heeft voor verkeersroutes, elektriciteitsleidingen en breedbandbekabeling. “Door de decentrale structuren in Duitsland zijn snelle verbindingen van extra groot belang”, zo verklaart de DNHK-directeur.

Voorstellen van de Deutsche Industrie- und Handelskammertag

Dat modernisering van de infrastructuur geen gelijke tred loopt met de eisen, blijkt ook uit de resultaten van de bedrijfsbarometer, uitgevoerd door de Deutsche Industrie- und Handelskammertag (DIHK). Ondernemers geven hierin aan dat infrastructurele belemmeringen bedrijfsuitbreidingen hinderen. De DIHK presenteerde daarom tien voorstellen om verschillende struikelblokken in de infrastructuur te verbeteren, zoals het vaststellen van landelijke procedures, projecten transparanter maken en milieu-onderzoeksgegevens breed beschikbaar maken om dubbel werk te voorkomen.