CO2-heffing verontrust Nederlandse CFO's van Duitse dochterondernemingen

20/03/2019

Wat brengt de toekomst voor multinationale ondernemingen in Nederland? Op uitnodiging van de DNHK bespraken twintig CFO's dit in Den Haag.

Wat zijn de voordelen van Nederland als vestigingsland? En wat zijn de toekomstperspectieven hier voor multinationale ondernemingen? Op uitnodiging van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in Den Haag bespraken op 18 maart twintig CFO's van Duitse dochterondernemingen in Nederland deze kwestie. De aangekondigde CO2-heffing was een belangrijk onderwerp tidens de netwerkbijeenkomst.

De gunstige geografische ligging, de digitale infrastructuur, de beperkte administratieve lasten, maar ook het hoge opleidingsniveau en de politieke stabiliteit: volgens Pieter Hasekamp, directeur-generaal Fiscale Zaken van het ministerie van Financiën, maken deze factoren Nederland interessant voor Duitse bedrijven. De cijfers spreken voor zich: de Duitse economie is de op één na grootste investeerder in Nederland. Ongeveer 2500 dochterondernemingen van Duitse bedrijven zijn in ons land gevestigd. Het is voor deze bedrijven van groot belang hoe het fiscale beleid het vestigingsklimaat in Nederland beïnvloedt.

Klimaatovereenkomst versus vestigingsklimaat

Hasekamp heeft de fiscale plannen van de regering toegelicht aan de deelnemers van de bijeenkomst. Deze deelnemers waren de CFO's van onder andere Boehringer Ingelheim, BayWa, Henkel, Linde en RWE. In zijn presentatie richtte Hasekamp zich in het bijzonder op de geplande verlaging van de inkomstenbelasting. Maar ook het duurzaamheidsbeleid en de geplande CO2-heffing voor bedrijven in dit kader werden besproken.

Met het oog op het klimaatakkoord spraken de CFO's hun bezorgdheid uit dat de aangekondigde CO2-heffing Nederland minder aantrekkelijk zou kunnen maken als vestigingsplaats voor bedrijven. Dit geldt in dit geval dan met name voor de Duitse industrie, waer geplande investeringen mogelijk worden uitgesteld.

Niet alleen de voorwaarden voor Duitse bedrijven in Nederland speelden een rol in de netwerkbijeenkomst, maar ook de culturele verschillen tussen de twee landen. Hans de Koning van Max Bögl Nederland en Jochem Ybema van BSH, bijvoorbeeld, verwezen in hun presentaties naar hun ervaringen met een Duits moederbedrijf - en gaven zo de aanzet tot een levendige discussie.

Uitwisseling van kennis

DNHK organiseert regelmatig een bijeenkomst voor CFO's van de grote Nederlands-Duitse bedrijven in Nederland de CFO-kring. Het doel van dit netwerk is het bevorderen van de uitwisseling van ervaring en kennis onder collegas. Wilt u ook een evenement van de DNHK bijwonen? Kik dan eens in onze evenementenkalender!

Quelle: DNHK