Duitse economie stabiliseert

15/02/2019

De Duitse economie groeide in 2018 met 1,4 procent. In het vierde kwartaal stabiliseerde de economie. Het BBP bleef op ongeveer hetzelfde niveau als in het derde kwartaal van 2018.

De Duitse economie werd geremd door zowel externe als binnenlandse economische omstandigheden. Dit zijn onder andere de wereldwijde handelsspanningen, de afzwakkende wereldeconomie en onzekerheid door de brexit. De vraag naar consumenten- en kapitaalgoederen blijft echter stijgen en werd voor een groot deel gehaald uit de voorraden. De werkgelegenheid en de inkomens alsook investeringen in gebouwen nemen sterk toe.

Het zwakke economische momentum komt vooral tot uiting in de Duitse export van goederen en diensten. De export daalde in december met 2 procent. Bedrijven verwachten op dit moment ook geen significante opleving; de exportverwachtingen van ifo zijn gedaald tot het laagste niveau sinds meer dan twee jaar. De invoer van goederen en diensten daalde in december met 0,3 procent.

Industrie

De productiesector vertoonde in december voor de vierde keer op rij een lichte daling. De industrie daarentegen breidde haar productie weer iets uit, maar kon de forse productievermindering in de bouwsector niet volledig compenseren. In het vierde kwartaal als geheel was er een min van 1,3 procent in de industrie en 0,6 procent in de bouwsector. Het aantal bestellingen in de verwerkende industrie daalde in december sterk met 1,6 procent.

Nieuwe orders namen met 0,3  procent toe in het vierde kwartaal. Dit weer voor het eerst na drie kwartalen van daling. Het feit dat de orders in de auto-industrie met 10,2 procent toenamen in vergelijking met het zwakke derde kwartaal had een ondersteunend effect. Hoewel het orderboek met een bandbreedte van 5,6 maanden hoog bleef, blijven de externe risico’s een remmend effect hebben op de industriële economie.

Werkgelegenheid

Met een goede werkgelegenheid en inkomensgroei zijn de consumentenbestedingen door particuliere huishoudens in 2018 met 1 procent gestegen. In het vierde kwartaal steeg de detailhandel (exclusief auto’s) met 0,2 procent, hoewel in december de verkoop met 4,3 procent daalde. In januari 2019 zette de positieve trend in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s bij particuliere eigenaarsgroepen zich voort. Dit betekent dat de registratiecijfers voor de vierde maand op rij stijgen. Al met al wijst alles op een voortdurende positieve ontwikkeling van de particuliere consumptie-uitgaven.

Ondanks de huidige zwakkere economie zetten de verbeterende trends op de arbeidsmarkt zich voort. De toename van betaalde arbeid in december zette zich voort in het vorige tempo met 42.000 mensen. De werkgelegenheid lag met 45,1 miljoen personen volgens de oorspronkelijke cijfers iets lager dan in de voorgaande maand.

De vraag van het bedrijfsleven naar arbeidskrachten bleef hoog, zij het in een iets trager tempo.  De vraag naar uitzendkrachten wijst op een iets rustigere ontwikkeling in de komende maanden. Het aantal werklozen daalde in januari licht met 2.000 personen; in de oorspronkelijke cijfers steeg het tot iets meer dan 2,4 miljoen personen. Als gevolg daarvan is ook het werkloosheidscijfer gestegen tot 5,3 procent. De langdurige werkloosheid blijft dalen en daalt met ongeveer 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De versterking van de economisch macht van structureel zwakke regio’s blijft een uitdaging.

Bron: bmwi.de