Industrie & hightech

Ondernemersenquête: Duitse bedrijven merken gevolgen van coronacrisis

27/03/2020

De effecten van het coronavirus zijn van grote invloed op de Duitse economie. Dat blijkt uit een enquête van de Deutsche Industrie- und Handelskammer (DIHK). Meer dan negentig procent van de bedrijven in Duitsland merkt de gevolgen nu al.

De genomen voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus brengen veel bedrijven deels tot stilstand, wat weer gevolgen heeft voor andere bedrijven. Bovendien is er minder vraag naar goederen en diensten. Bijna de helft van de ondervraagden meldt geannuleerde orders. Veertig procent heeft te maken met liquiditeitsknelpunten en maakt zich zorgen over het voortbestaan van hun bedrijf. 18 procent maakt zich grote zorgen om een faillissement.

Meer dan tachtig procent van de bedrijven verwacht een omzetsdaling in 2020, zo blijkt uit de enquête. Een kwart van de bedrijven verwacht daarbij zelfs een daling van meer dan vijftig procent. Hierbij gaat het vooral om kleine bedrijven, horecaondernemingen en bedrijven uit de toeristensector.

In de horeca en detailhandel wordt stilstand van bedrijfsactiviteiten veroorzaakt door gesloten winkels. Dit geldt ook voor veel persoonlijke dienstverleners zoals schoonheidssalons en kapsalons.

Ook in de toeleveringsketen zijn de uitdagingen groot. Een kwart van de ondernemers geeft aan dat goederen of diensten ontbreken in de productie en dat er knelpunten zijn in de logistiek.

Werkgelegenheid

De coronacrisis heeft ook grote invloed op de werkgelegenheid. 38 procent van de ondervraagde ondernemers verwacht het personeelsbestand te moeten inkrimpen – in het toerisme en de horeca zelfs met twee derde van de banen.

De overheidsmaatregelen die zijn aangenomen om werkgelegenheid en liquiditeit veilig te stellen zijn volgens de ondervraagden dan ook van groot belang. Met name de arbeidstijdverkorting zijn noodzakelijk voor verbetering op de middellange termijn.

Ondersteuning vanuit de overheid

Gezien de enorme economische uitdagingen, hebben de landelijke- en deelstaatregeringen een reeks steunmaatregelen genomen. Onder deze maatregelen vallen o.a. liquiditeitssteun in de vorm van subsidies en uitstel van betaling, alsmede de arbeidstijdverkortingstoelage. Vanuit de industriesector geeft 84 procent van de bedrijven aan dat de arbeidstijdverkorting momenteel een van de belangrijkste handvaten is.

Voor meer dan twee derde van de bedrijven zijn de overheidssubsidies van groot belang. Vooral voor kleine bedrijven met minder dan twintig werknemers is dit de belangrijkste maatregel.

De maatregelen bieden de ondernemers steun, een belangrijke voorwaarde is dat deze zo flexibel en onbureaucratisch mogelijk uitgevoerd worden.

Bron: DIHK