NiederlandeTag 2021 trekt bijna 300 Duitse ondernemers

22/04/2021

Nederlandse regio’s Brabant, Limburg en Oost-Nederland presenteerden zich tijdens de NiederlandeTag als vooruitstrevende en innovatieve hightech spelers met volop mogelijkheden voor samenwerking.

Bijna 300 ondernemers kwamen op het informatie- en netwerkevenement af. Zij maakten kennis met de nieuwste ontwikkelingen in de sectoren smart industry en agrofood technologieën en werden geïnformeerd over de mogelijkheden voor ondernemen in de provincies Brabant en Limburg en de regio Oost-Nederland. Deze regio’s werden door onze vier partners – de BOM, LIOF, Oost NL en de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) – in parallelle workshops en met virtuele tours door de regio’s gepresenteerd. Dit alles vond dit jaar als online event plaats.

Fieldlabs voor smart industry en agrofood technologieën

De NiederlandeTag had een bijzondere focus op de thema’s Smart Industry en agrofood technologieën. Duitse ondernemers maakten kennis met de fieldlabs zoals Robotics op het gebied van industriële robotisering, zelfgestuurde machines en intelligente software en het Brightlands Future Farming Institute in Venlo waarin overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen samenwerken om innovatie en ontwikkeling van talenten te stimuleren.

Best practices aan de hand van interviews en video’s

Duitse ondernemingen die al actief zijn in Nederland, inspireerden de deelnemers aan de hand van best practices om de eerste stappen op de Nederlandse markt te zetten. Zo presenteerden Bosch Thermotechnology, BASF, Miele, Wacker Biotech en Masterflex SE hun succesverhalen in informatieve interviews en aansprekende video’s. Alle bedrijven onderstreepten de grote innovatiekracht van Nederland en de goede inzetbaarheid van het op technologie en toekomst georiënteerde Nederlandse personeel.

Aanvullende kwaliteiten

De partners en de bedrijven zien dat de verschillende kwaliteiten van ondernemers uit beide landen elkaar uitstekend aanvullen: waar Duitsers goed georganiseerd zijn en onderdelen van een waardeketen perfect beheersen, zijn Nederlanders creatief en overzien meestal direct de hele keten van een productieproces. Vandaar dat samenwerkingsverbanden tussen Duitse en Nederlandse ondernemingen zo succesvol zijn en de Nederlandse markt voor Duitse ondernemers veel potentieel kent.

De volgende NiederlandeTag zal in 2023 plaatsvinden; volgend jaar organiseert de DNHK weer een DuitslandDag voor Nederlandse ondernemers

Meer informatie kunt u vinden op: niederlandetag.de. Hier kunt u de bijdragen over een paar dagen ook nog eens als opname bekijken.