Branche: Industrie
Industrie & hightech

Bosch revolutioneert de industrie

26/08/2021

Smartphonegebruikers begonnen er als eerste mee: nieuwe programma's downloaden als app. Nu volgt ook de industrie. Het Duitse technologieconcern Bosch heeft een platform gebouwd dat software voor fabrieken bundelt - een soort app store voor de intelligent-bestuurde-fabriek. Het technologieconcern, dat met zijn Nederlandse dochteronderneming lid is van de DNHK, heeft hiervoor onlangs de Duitse innovatieprijs ontvangen.

De naam van het revolutionaire platform: ctrlX AUTOMATION (spreek uit als Control X). Voor dr. Marc Wucherer, lid van de raad van bestuur van Bosch Rexroth AG, is het niets minder dan het brein van de moderne fabriek. "Met het platform automatiseren gebruikers hun processen. Het spreekt verschillende programmeertalen en integreert verschillende systemen voor datatransmissie."

Clouds, machines en AI

Daarmee brengt het technologieconcern uit Baden-Württemberg drie voorheen gescheiden werelden samen: machinebesturing, kunstmatige intelligentie en het internet der dingen (IoT). Industriële bedrijven vinden op het platform alle nodige software- en hardwarecomponenten voor de automatisering van hun productieprocessen. Bovendien kunnen zij zelf individuele oplossingen uitwerken en deze snel in praktijk brengen. Dit bespaart tijd en ontwikkelingskosten.

De Duitse innovatieprijs wordt jaarlijks uitgereikt door het economisch tijdschrift Wirtschaftswoche, samen met consultant Accenture en energieleverancier EnBW.  Bosch-bestuurslid Wucherer sprak met Wirtschaftswoche over concrete toepassingsvoorbeelden: "Als je een aandrijving wilt besturen, gegevens van een tandwielkast wilt verzamelen of grijparmen wilt coördineren , dan kun je daar vandaag nog een app voor downloaden in de ctrlX store."

Kennisoverdracht tussen ondernemingen

Inmiddels zijn er volgens Bosch al bijna 300 klantprojecten gerealiseerd. Een belangrijk voordeel hierbij is dat het platform kennis uit verschillende sectoren samenbrengt. Hierdoor kunnen bedrijven gezamenlijk werken aan automatiseringsoplossingen. "Dit resulteert in de beste oplossing voor de betreffende toepassing", aldus Philipp Guth, hoofd van de business unit Automation & Electrification Solutions, die de prijs namens Bosch Rexrodt in ontvangst nam.

De Duitse Innovatieprijs wordt sinds 20210 uitgereikt en eert bedrijven die met toekomstgerichte projecten hun eigen bedrijf en de markten veranderen.