Lifestyle
Mobilität

Licht elektrisch verkeer bevorderen door slimme stoeptegels

07/07/2023

Geen kabels meer die je ergens moet opruimen na het opladen van je fiets of het heen en weer slepen van accu’s. Eenvoudig de fietsstandaard op de bijbehorende stoeptegel plaatsen en de accu laadt op. De Nederlandse startup Tiler wil hiermee licht elektrisch verkeer toegankelijker maken en daarmee het aantal auto’s in steden verminderen. Het Delftse bedrijf richt zich nu nog voornamelijk op B2B: fietsvloten van fietsverhuurders, deelfietsen, hotels en bedrijven. Daarnaast krijgt het bedrijf ook langzaam maar zeker voet aan de grond in Duitsland.

“Het doel van Tiler is om het gebruik van licht elektrisch vervoer makkelijk en betrouwbaar te maken, vooral in stad”, legt oprichter Christiaan van Nispen uit. “We willen daarmee leefbare steden creëren waar de mens en de natuur in het middelpunt staan – en niet de auto.” Van Nispen werkt al lange tijd in de energiewereld en het viel hem op dat geavanceerde elektrische voertuigen zoals auto’s en fietsen nog met een ouderwetse stekker worden opgeladen. Dat moest volgens hem anders en makkelijker kunnen. En dat blijkt. Samen met de TU Delft startte hij in 2020 een gezamenlijk project voor het opladen van e-bikes. Met hoogleraar Pavol Bauer werkte hij de techniek uit en keken ze naar manieren om het concept klaar te maken voor de markt. De samenwerking bleek succesvol, mede dankzij het onderzoek en de techniek van Bauer en Van Nispens ervaring in de energiesector en economische achtergrond.

Serieproductie

Inmiddels is de Delftse onderneming zelfstandig en niet meer verbonden aan de universiteit. “We hebben het product gestandaardiseerd en schaalbaar gemaakt. Dat was in het begin nog niet zo makkelijk”, vertelt Van Nispen. “Het eerste prototype was zwaar en erg duur. Maar uiteindelijk konden we de techniek in de standaard en de tegel kleiner, lichter en daarmee goedkoper maken.”

Nu kunnen ze praktisch elk licht elektrisch voertuig van een Tiler standaard voorzien en daarmee opladen. “We zitten nu in de serieproductie en leveren aan diverse klanten in Nederland”. Hij legt uit dat de klant de standaard en de stoeptegel krijgt opgestuurd. De klant kan vervolgens heel eenvoudig de standaard monteren op vrijwel elke elektrische fiets. Via een digitaal platform kunnen ze de fietsen monitoren.

Duitse fietscultuur anders dan de Nederlandse

De oprichter vertelt dat ze inmiddels ook klanten in Duitsland hebben. “Wat ons opviel is dat Duitse investeerders meer hardware gedreven zijn. Nederlanders interesseren zich over het algemeen meer in de software. Dan zie je toch dat Duitsland echt een industrieland is.”

Van Nispen vertelt dat Duitsland bovendien een heel andere fietscultuur heeft. En die ziet hij veranderen. “In Duitsland werd fietsen eerder vooral als sport gezien, niet als vervoersmiddel. Met de elektrische fiets verschuift dat. In Nederland is dat proces heel anders: hier werd het al gebruikt als vervoersmiddel, alleen wordt het de fietser nu makkelijker gemaakt.”

Volgende stap: consumentenmarkt

En de volgende stappen? Volgens Van Nispen is alles mogelijk: “We zijn bezig met scooters, bakfietsen, alles wat licht elektrisch is.” Hij legt uit dat de meeste klanten nu voornamelijk verhuurbedrijven en hotels zijn. “Zo zijn we momenteel bezig met een project op de Haagse Binckhorst – een soort park & ride. Je komt aan met de auto, pakt een fiets en fiets door naar je werk”. Hij legt uit dat mensen die al een e-bike hebben, een standaard kunnen huren voor het opladen. “En uiteindelijk willen we ook naar de particuliere markt. Daarvoor zijn we bezig met het ontwikkelen van een kleinere tegel.” Zo komen ze steeds dichterbij hun doel: licht elektrisch vervoer in de stad toegankelijker maken met een passende, moderne manier van opladen.

Foto: Tiler