Duitse BayWa verkoopt Europa's grootste drijvende zonne-energiecentrale in Nederland

10/08/2022

Het Duitse Baywa heeft de enorme zonne-energiecentrale "Bomhofsplas" nabij de Zwolle verkocht aan het Energiefonds Overijssel, het plaatselijke nutsbedrijf Blauwvinger Energie en een particuliere investeerder. Deze generator in de provincie Overijssel werd door de Duitse energie- en landbouwgigant verkocht voor een niet nader genoemd bedrag. De fabriek is gebouwd door Groenleven, een Nederlandse dochteronderneming van BayWa.

Sinds juli wekt de centrale genoeg elektriciteit op om zo'n 7.200 huishoudens van stroom te voorzien, waarmee het de grootste drijvende zonne-energiecentrale in Europa is. De "drijvende" generator werd in slechts zeven weken gebouwd op een meer van 18 hectare op een zandafgraving.

Voor BayWa is dit het zoveelste succes op de Nederlandse markt, nadat het de afgelopen jaren al zeven andere zonne-installatiesin ons land heeft verkocht, waaronder de drijvende fotovoltaïsche installaties in Tynaarlo en Sekdoorn.

Aanhoudend sterke vraag naar hernieuwbare oplossingen

BayWa, waarvan het hoofdkantoor in de Beierse hoofdstad München is gevestigd, zei dat de sterke vraag naar producten op basis van hernieuwbare energie een belangrijke factor speelde in de verhoging van zijn winstverwachting van €400 miljoen tot €450 miljoen. Het veranderde energielandschap in de eerste helft van 2022 na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft zeker bijgedragen tot de verbeterde winstvooruitzichten.

In het afgelopen decennium breidde BayWa, dat in meer dan vijftig landen actief is, haar activiteiten op het gebied van hernieuwbare energie snel uit, met een sterke nadruk op de verdere exploitatie en verkoop van gerealiseerde projecten.

Drijvende voordelen

Drijvende zonnesystemen bieden verschillende voordelen ten opzichte van de in Duitsland meer gebruikelijke rijen zonnepanelen op de grond. Deze omvatten een gemakkelijkere installatie, hogere potentiële opbrengsten dankzij het waterkoelingseffect en lagere exploitatie- en onderhoudskosten.

Nederland heeft al een aanzienlijk aantal van dergelijke drijvende "zonnenparken" geïnstalleerd, terwijl Duitsland, dat zich tot dusverre vooral heeft toegelegd op windturbines en fotovoltaïsche systemen aan land voor duurzame energie, nu pas echt op gang komt.

Siebren Zijlstra, CFO van GroenLeven, zei enthousiast dat het zonnepark "de uitvoering is van het (EU- en Nederlandse) klimaatakkoord. Enerzijds is er de dubbele functie van het combineren van sanitair warm water en zonnepanelen met respect voor de ecologie, en anderzijds is er de lokale eigendom."

Meer weten? Bekijk dan de documentaire over dit project.

Tekst: Jeremy Gray
Bronnen: BayWa, Groenleven, eigen onderzoek.
Foto: Copyright BayWa r.e.