Ondernemingsrecht in D

Herroepingsrecht: terugzending in originele verpakking

21/01/2019

Consumenten hebben voor bepaalde overeenkomsten een herroepingsrecht. Door gebruik te maken van het herroepingsrecht is de consument niet langer gebonden aan de koop; de consument dient evenwel het ontvangen product aan de verkoper te retourneren. De terugzending van producten aan de ondernemer zonder aanvullende verklaring van herroeping is echter niet voldoende.

Ondernemers zijn uiteraard geïnteresseerd in de doorverkoop van de producten die door een consument worden geretourneerd als gevolg van de herroeping. Om mogelijk waardeverlies te voorkomen of om niet de indruk te wekken dat de producten niet nieuw zijn, zullen ondernemers er belang aan hechten dat de producten in de oorspronkelijke verpakking worden geretourneerd. Het ligt dan ook voor de hand, dat ondernemers hun klanten (die gebruik maken van hun herroepingsrecht) willen verplichten producten in hun oorspronkelijke verpakking terug te zenden.

Echter, na ontvangst van een product zullen consumenten de verpakking veelal openscheuren en er verder geen aandacht aan besteden. Als de consument later besluit de overeenkomst te herroepen, kan het zijn dat de verpakking allang is verwijderd of dusdanig beschadigd is, dat het verpakken van de producten met de oorspronkelijke verpakking niet meer mogelijk of zinvol is.

Het is daarom de vraag hoe om te gaan met de terugzending in originele verpakking en in hoeverre hiervoor regels kunnen worden geformuleerd in de algemene voorwaarden van ondernemers.

Niet toegestaan is in ieder geval een bepaling in de algemene voorwaarden die de consument verplicht de goederen in de originele verpakking aan de ondernemer te retourneren.

Een dergelijke bepaling zou bij de consument de indruk kunnen wekken dat zijn herroepingsrecht wordt beperkt. Hij zou dus kunnen gaan twijfelen of hij de overeenkomst mag herroepen, als het voor hem in een concreet geval niet (meer) mogelijk om de goederen in hun oorspronkelijke verpakking terug te sturen. Er bestaat dus het risico dat de consument besluit een overeenkomst niet te herroepen, ook al wil en mag hij dat wel. De consument zou dus ten onrechte worden benadeeld, wat volgens de Duitse wet- en regelgeving omtrent algemene voorwaarden niet is toegestaan.

Ondernemers zouden echter de mogelijkheid moeten hebben de consument (slechts) te verzoeken het product in de originele verpakking terug te sturen en dit niet verplicht te stellen. Indien een ondernemer een dergelijk verzoek in zijn algemene voorwaarden wenst op te nemen, dient hij echter extra aandacht te besteden aan de formulering van de betreffende clausule. Een dergelijke bepaling dient dusdanig te worden geformuleerd dat het voor de “gemiddelde” klant duidelijk is dat het puur om een verzoek gaat en niet om een verplichting; dat een terugzending in de originele verpakking dus op vrijwillige basis kan plaatsvinden en dat daardoor geen sprake is van een beperking van zijn herroepingsrecht.

Aangezien echter altijd een risico bestaat, dat bepalingen in algemene voorwaarden die enigszins afwijken van standaardbepalingen aanleiding geven tot misverstand bij de consument, moeten bepalingen ten aanzien het verzoek tot retourzending van goederen in het kader van een herroeping van een overeenkomst, alleen in algemene voorwaarden worden opgenomen indien dit echt noodzakelijk is voor de ondernemer.