Al 75 jaar een redder in nood

07/06/2023

Een vangnet voor moeilijke tijden – met dat doel werd de Duitse KfW-bank 75 jaar geleden opgericht. Toen specifiek om na de oorlog de wederopbouw te financieren, in opdracht van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In de jaren negentig ondersteunde de bank de wederopbouw van Oost-Duitsland na de val van de muur. Sindsdien fungeerde het herhaaldelijk als redder in nood bij crises.

De bank werd op 18 november 1948 opgericht als Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW). Na de Tweede Wereldoorlog werd het instituut door de Amerikanen en Britten belast met de wederopbouw van het verwoeste Duitsland met middelen uit het Marshallplan. Met goedkope leningen voor de industrie legde KfW de basis voor de toenmalige Duitse economie.

Sindsdien heeft de staatsontwikkelingsbank steeds weer mogen bijspringen met reddingsmiljarden. Recentelijk tijdens de coronapandemie, de Oekraïneoorlog en de energiecrisis. Volgens Stefan Wintels, voorzitter van de raad van bestuur, wordt de bank wordt nog altijd gevraagd. “En dat zal niet snel veranderen.”

De KfW kreeg sinds hun start dan ook steeds meer belangrijke rollen toebedeeld als investerings- en innovatieagentschap bij de aanpak van toekomstgerichte uitdagingen, waaronder de energietransitie, klimaatverandering, digitalisering en innovatiebevordering. Daarnaast heeft de bank als doel om elk jaar ongeveer een miljard euro te verdienen.

Hoewel KfW, dat zijn hoofdkantoor in Frankfurt heeft, geen filialen en geen deposito's van klanten heeft, speelt het toch een belangrijke rol voor de economie. De bankgroep met meer dan 7600 werknemers verstrekt goedkope leningen aan mkb’ers, huizenbouwers en studenten. Daarnaast ondersteunen KfW Entwicklungsbank en de Deutsche Investitions- und Entwicklungsgesellschaft (DEG) ontwikkelingslanden en opkomende landen. De dochteronderneming KfW Capital, die in 2018 van start is gegaan, voorziet startende bedrijven van kapitaal voor hun expansie.

De politiek profiteert van de instantie die tachtig procent in handen is van de federale overheid en voor twintig procent van de deelstaten. Zo parkeerde de federale regering aandelenpakketten van voormalige staatsbedrijven zoals Post en Telekom bij KfW. Tijdens de coronacrisis hielp KfW, samen met andere banken, meer dan 155.000 bedrijven die door de pandemie in moeilijkheden kwamen met leningen. Net als de federale overheid kan de ontwikkelingsbank tegen relatief gunstige voorwaarden geld lenen op de kapitaalmarkten. KfW kan dit buiten de begrotingsdiscipline en de schuldenrem om doen.

Winters voorspelt een ‘decennium van beslissingen’ waarin de koers wordt uitgezet. “Dit voor de omstandigheden waaronder onze kinderen en kleinkinderen in de toekomst zullen leven", aldus de voorzitter.

Tekst: Hendrike Oosterhof
Foto: KfW