De economie heropenen op een veilige manier

03/03/2021

Hoe kan het bedrijfsleven na de lockdown op een verantwoorde en duurzame manier weer op gang komen? De DIHK, koepelorganisatie van de Duitse handelskamers, komt met voorstellen die ook in Nederland goed toepasbaar zijn.

Digitale hulpmiddelen voor meer veiligheid

Digitale toepassingen, zoals toegangs- en boekingssystemen, zijn op vele manieren inzetbaar. Ze kunnen de wachtrijen voor winkels verkorten, de voetgangersfrequenties beter verdelen en zo betere bescherming bieden aan klanten en werknemers. Daarnaast kunnen toepassingen gebruikt worden voor het automatisch herkennen van mondkapjes en het meten van veiligheidsafstanden.

Digitale systemen kunnen ook helpen bij de registratie van bezoekersgegevens in de horeca, die de GGD’s kunnen gebruiken bij het traceren van besmettingsketens. Met deze en andere opties kan het veelvuldig gebruik van digitale oplossingen veel bedrijven een kans geven om weer aan de slag te gaan, mits er goed beleid wordt uitgevoerd.

De Duitse bedrijven gaven echter aan dat de inzet van digitale middelen niet mag leiden tot uitsluiting van mensen die geen toegang hebben tot de nodige toepassingen. Verder moet de bescherming van persoonsgegevens op basis van de AVG privacywet worden gewaarborgd.

Sneltesten invoeren als strategisch instrument

Sneltesten kunnen een belangrijke bijdrage leveren als ze op grote schaal worden ingezet. De testen kunnen worden gebruikt door instellingen en bedrijven in de vitale infrastructuren, maar kunnen ook bij winkels ingezet worden. Mobiele stations voor sneltesten, inclusief diagnostiek kunnen de heropening van de economie ondersteunen met inachtneming van de gezondheid en maken het voor grenswerkers mogelijk om het land weer in en uit te gaan.

Waardeketens grensoverschrijdend in stand houden

De Europese interne markt berust op vrij verkeer van werknemers, diensten, bevoorradingsketens en zakelijk verkeer. Wanneer grenzen worden gesloten, worden complexe waardeketens verstoord. Dit kan aanzienlijke economische gevolgen hebben die vaak worden onderschat. Het is daarom belangrijk dat er goed naar het economische effect wordt gekeken en dat de inzichten die daaruit voortvloeien deel uitmaken bij de overwegingen inzake reisadviezen en grenssluitingen.

Geleidelijke openstelling aan de hand van een stappenplan

Om acceptatie en planningszekerheid te genereren, zou er een landelijke strategie in de vorm van een stappenplan moeten worden opgesteld. Deze moet vervolgens ook op regionaal niveau goed inzetbaar zijn. Om bijvoorbeeld winkeltoerisme te vermijden, moet er op grote schaal strategisch worden nagedacht over een goed winkelbeleid. Een succesvolle regionale aanpak kan de kern vormen van een vroegtijdige en langdurige openstelling van bedrijven.

Bron: DIHK