De vooruitzichten van de Duitse economie in 2019

07/02/2019

De cijfers van de Duitse economie zijn nog altijd positief. Deze laten echter in vergelijking tot voorgaande jaren een minder sterke groei zien. De Duitse Kamer van Koophandel (DIHK) kwam op 7 februari met cijfers die een vooruitblik geven op 2019.

De cijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van een economische enquête met 79 industrie -en handelsvragen, gehouden onder 27.000 ondernemers in Duitsland.

Hieruit blijkt dat het Duitse BNP in 2019 naar verwachting 0,9% zal groeien ten opzicht van 1,5% in 2018. Interessant is dat volgens de prognose van de DIHK, de consumentenuitgaven in 2019 hoger zullen zijn dan in 2018: 1,2% ten opzichte van 1%. Zoals de DNHK al eerder berichtte, blijven de Duitse consumenten in positieve koopstemming, ondanks de dalende groeicijfers.

Zakelijke situatie

Duitse ondernemingen beoordelen hun bedrijfssituatie nog steeds op een hoog niveau, hoewel minder goed dan voorheen. De tekenen van groeivertraging in de industrie worden duidelijker. Met name grote en exportgerichte bedrijven in de industriesector hebben te maken met een vertraging van hun activiteiten. De bouwnijverheid, de detailhandel en dienstverleners melden aan de andere kant goede zaken.

Bedrijfsverwachtingen

De vooruitzichten voor de ondernemingen lijken in alle sectoren minder positief. Zorgen over de vraag uit Duitsland zelf en het buitenland nemen merkbaar toe. Daarnaast zien bedrijven de noodzaak om zaken dichterbij huis op te pakken - bijvoorbeeld op het gebied van bureaucratie, belastingen en digitale infrastructuur. 41% van de ondervraagden ziet deze onderwerpen op dit moment als een risicofactor.

Ook de algemene economische omstandigheden worden steeds meer een risicofactor voor de ondernemingen. Wereldwijde handelsconflicten vertragen de ontwikkeling van het bedrijfsleven, met name in de industrie. Tegelijkertijd noemen steeds meer bedrijven de arbeidskosten en de energie- en grondstofprijzen als obstakels. Het grootste risico blijft echter het tekort aan geschoolde arbeidskrachten, wat door 61% van de ondervraagden wordt aangegeven.

Investeringsvoornemens

Het tempo van de investeringen vertraagt merkbaar. De investeringen in 2018 namen met 3% toe. De prognose voor 2019 is een groei van 2%. Door de toenemende bezorgdheid over de verkoop, breiden minder bedrijven hun investeringen uit. Tegelijkertijd neemt het aandeel van de bedrijven dat hun budgetten vermindert, toe. Met name industriële ondernemingen verminderen hun investeringsplannen aanzienlijk. De investeringen die op dit moment gedaan worden, zijn vooral vervangingsinvesteringen terwijl de capaciteitsuitbreidingen licht afnemen. Een van de belemmeringen voor de uitbreiding is mogelijk het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de toegenomen bezorgdheid over de ontwikkeling van de arbeidskosten. De bescherming van het milieu wint aan belang bij investeringen.

Voornemens op het gebied van werkgelegenheid

De werkgelegenheidsintenties van ondernemingen nemen voor de derde keer op rij licht af. Dit wijst op een langzamer tempo, maar nog niet op een stopzetting van de werkgelegenheidsgroei. Met name de werkgelegenheidsintenties in de industrie nemen sterk af, terwijl dienstverleners op zoek zijn naar meer personeel. Het algemene werkloosheidspercentage blijft dan ook dalen, zij het iets minder snel. In het 2017 lag het percentage op 2,5 en in 2018 op 2,3%. Volgens de prognose van de DIHK zal het werkloosheidspercentage in 2019 op 2,2% liggen.

Vooral in tijden van schaarse beschikbaarheid van geschoolde arbeidskrachten hebben bedrijven een strategisch belang bij het vinden en behouden van goed personeel. Volgens 43% van de ondervraagden vormt de ontwikkeling van de arbeidskosten in toenemende mate een risico.

Bron: DIHK