Duitse economie ziet EU als anker van stabiliteit

09/05/2019

Enquête voor de Europese verkiezingen toont aan dat het animo voor Brussel erg groot is onder Duitse bedrijven.

De Duitse economie is duidelijk gecommitteerd aan Europa. Voor ruim twee derde van de Duitse bedrijven is de Europese Unie "beter dan op grond van haar reputatie aangenomen zou kunnen worden". Dit wordt bevestigd door een onderzoek van de Deutsche Industrie- und Handelskammertag (DIHK) onder bijna 1800 bedrijven.

"Vormgeven aan Europa - onze toekomst" is de titel van de IHK-bedrijfsbarometer, die de stemming voor de Europese verkiezingen van 23 tot 26 mei 2019 in kaart brengt. Het resultaat: 82 procent van de ondervraagde bedrijven beschouwt de EU als een belangrijk ankerpunt van stabiliteit in een steeds moeilijker wordende buitenlandse handelsomgeving.

Brexit-angst verduidelijkt de voordelen van de EU

De discussie over de gevolgen van de terugtrekking van Groot-Brittannië uit de EU en de tendens waarbij individuele landen kiezen voor protectionisme heeft veel mensen opnieuw duidelijk gemaakt hoe groot de economische voordelen van de EU zijn - en hoe weinig vanzelfsprekend. "Vaak waarderen we een verworven goed pas als het gevaar bestaat dat we het kwijtraken", zegt Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), die onder de paraplu van de DIHK valt.

De ondervraagde bedrijven zien vooral concrete economische voordelen in de interne markt, de gemeenschappelijke munt en het handelsbeleid. Tegelijkertijd wil echter meer dan 60 procent van de ondervraagde bedrijven dat de EU zich meer richt op het crisisbestendigheid van de Economische en Monetaire Unie na de verkiezingen. Ongeveer de helft wil ook activiteiten die gericht zijn op het concurrentievermogen van de economie. Het gaat hierbij vooral om het veiligstellen van geschoolde werknemers door middel van praktische beroepsopleiding in de EU, betere internationale handelsregels en standaardisering van de belastinggrondslag.

Samenwerking tussen Nederland en Duitsland als rolmodel

Maar het bedrijfsleven moet zelf ook een actieve rol spelen bij de vormgeving van de toekomstige EU, samen met andere belanghebbenden. "In Duitsland en Nederland wordt dit principe van wederzijdse uitwisseling tussen politiek en bedrijfsleven al intensief toegepast", zegt Günter Gülker. Beide landen verzetten zich vorig jaar tegen de wereldwijde trend van protectionisme en lanceerden tal van gezamenlijke economische beleidsinitiatieven.

Duitsland en Nederland staan voor soortgelijke uitdagingen bij digitalisering, energietransitie en het werven van geschoold personeel. "Samen kunnen we duurzame oplossingen ontwikkelen en van elkaar leren", benadrukt Gülker. De zeer goede en nauwe Duits-Nederlandse samenwerking biedt niet alleen voordeel voor beide partijen, maar is tevens een voorbeeld voor heel Europa.

Bron: DNHK, DIHK