Het bedrijfsleven nu ondersteunen

18/03/2020

Standpunt van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) wat betreft de Corona-crisis.

De corona-pandemie stelt ons allemaal voor grote uitdagingen. Hoe kunnen we gezond blijven? Welke bescherming hebben kwetsbaren nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen die nu ziek zijn zo goed mogelijk worden behandeld? Hoe houden we onze bevoorrading, dus de handel en productie overeind? En wat kunnen we doen om ondernemingen door de crisis heen te helpen en daarmee arbeids­plaatsen te behouden?

Beleidsmakers en overheidsinstanties moeten op dit moment moeilijke beslissingen nemen. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) wil hen zo goed mogelijk informeren bij het maken van deze keuzes. Als het grootste bilaterale ondernemers­netwerk, met meer dan 1.500 leden, willen we daarom het volgende adviseren.

Laat de grenzen open voor goederenvervoer

De grensoverschrijdende handel is voor Duitsland en Nederland van groot economisch belang - zowel in bilateraal opzicht, als ook daarbuiten. Dat geldt nu nog veel sterker. “Als de grenzen open blijven voor goederen, kan de zorg voor de burgers en de economie overeind worden gehouden”, stelt Günter Gülker, directeur van de DNHK, met nadruk. Nu al voorziet de handelssector knelpunten bij leveringen, terwijl het hoogtepunt van de pandemie nog moet komen. Om die reden pleit Gülker voor vrij goederen­vervoer over de grens: “Een wereldwijd probleem is niet op te lossen door afscherming, maar alleen door internationale samenwerking.” In dit verband is het ook van groot belang om exportkrediet te garanderen voor leveringen naar risicogebieden.

Noodpakket voor ondernemingen

Zowel de Duitse als de Nederlandse regering hebben in eigen land inmiddels een aantal belangrijke eerste maat­regelen genomen - waaronder in Duitsland de invoering van deeltijd-WW en het bieden van belastingvoordelen en krediet­mogelijkheden. Deze regelingen zijn belangrijke eerste stappen, want zelfs de meest gezonde onderneming kan een ernstige beperking of zelfs stilstand van de bedrijfsactiviteit op lange termijn niet doorstaan. Vaste lasten als lonen, huur en leningen lopen ondanks omzetverlies tenslotte gewoon door.

“Maar het is minstens zo belangrijk om bureaucratische belemmeringen voor het verkrijgen van deze steun weg te nemen, om een snelle aanvraag te garanderen,” stelt Gülker. “Wachttijden van meerdere weken of maanden brengen het voortbestaan van de betrokken bedrijven in gevaar.” Dat geldt nog meer voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Uitgebreide ondersteuning

In beide landen staan ondernemingen uit de toeristische sector, horeca, de beurs- en eventssector en de gezondheids­sector onder druk. Ook de detailhandel verkeert in zwaar weer. “We adviseren om hier op een onbureaucratische manier over directe subsidies en andere financiële hulp na te denken,” zegt de directeur van de DNHK. “Alleen zo kunnen deze bedrijven liquide blijven om vaste lasten te kunnen blijven betalen.” Bovendien moet ook de hulp aan ZZP'ers en freelancers op een directe,  onbureaucratische manier worden toegekend of uitgebreid.

Conjunctuur ondersteunen

Deze noodmaatregelen moeten idealiter samengaan met een pakket aan conjuncturele stappen. Daarbij kan worden gedacht aan belasting­verlaging, lagere energieprijzen, maar ook investeringsprogramma's en meer overheidsinvesteringen. Günter Gülker: ”Onze beide landen hebben het in de afgelopen jaren op economisch gebied goed gedaan. Nu is het hoog tijd om net zo slim te investeren.”